Grupul Renault dorește amânarea cu cel puțin 5 ani a interzicerii mașinilor hibride, în special pentru marca Dacia. Producătorul român a anunțat primul său model hibrid, din 2023, dar acesta ar putea fi și ultimul, dacă Renault nu obține amânarea dorită.
Uniunea Europeană a anunțat o interzicere a mașinilor cu combustie începând din 2035, iar acest lucru include mașinile hibride și plug-in. Decizia este intens combătută de industria auto, iar Gilles Le Borgne, șeful Dezvoltării de la Renault, a vorbit la München despre necesitatea amânării acestei decizii. Acesta susține că 2040 este o țintă mai realistă, în special pentru marca Dacia și clienții care pun accent mai mare pe accesibilitate.
„În primul rând, vreau să fiu foarte clar că nu ne opunem la tranziție, am fost primii care au vândut vehicule electrice și avem mai multe vehicule de acest tip pe drumurile europene decât orice alt producător”, a spus Gilles Le Borgne, citat de Autocar.
„Există trei motive clare pentru care credem că prelungirea tranziției are sens. Primul, vrem să fim absolut siguri că infrastructura este adecvată cu rata de adoptare a vehiculelor electrice pe baterie. Acest lucru este departe de o certitudine și nu are sens să mergem mai repede.
În al doilea rând, deși avem încredere absolută că dispunem de tehnologia necesară (în condițiile în care vehicule hibride, hibride de tip plug-in și vehicule electrice pe baterie sunt toate disponibile la vânzare în prezent), nu știm dacă avem și clienții care doresc și, mai important, și-o pot permite.
În cele din urmă, și cel mai important, avem nevoie de timp pentru a ne adapta. Modificarea uzinelor noastre la noile tehnologii nu este un proces simplu, și adaptarea forței noastre de muncă va avea nevoie de timp. Nu poți să faci această schimbare peste noapte și un astfel de interval de timp ar fi dificil pentru noi și chiar mai dificil dacă iei în calcul și lanțul de furnizori”, a precizat Gilles Le Borgne.
„Cu toate acestea, vreau să fiu clar: nu militez pentru amânarea termenului limită din motive ce țin de tehnologie. Noi suntem gata. Am spus că 90% din vehiculele vândute de Renault în 2030 vor fi vehicule electrice pe baterie. Dacă în cazul Alpine proporția va fi de 100%, în cazul Dacia credem că va fi mai aproape de 10%.
Societatea este construită pe libertatea de mișcare însă dacă nu este accesibilă va avea un impact nedorit. Oamenii trebuie să se deplaseze și o marcă populară cum este Renault trebuie să fie capabilă să le oferă o șansă să facă acest lucru într-un mod practic și la un preț accesibil”, a adăugat Le Borgne.
Dacia a anunțat pe 3 septembrie primul său model cu propulsie hibridă, Jogger. Dacă UE va interzice comercializarea mașinilor noi cu motoare termice (inclusiv hibride) din 2035, Jogger va fi și ultimul model hibrid al mărcii românești.
Decizia UE nu afectează doar Dacia și Grupul Renault. Toate țările din Europa Centrală și de Est depind de industria auto tradițională. Tranziția spre mobilitatea electrică va afecta economiile din această zonă a continentului, care sunt construite într-o măsură copleșitoare în jurul industriei auto tradiționale. Milioane de oameni sunt angajați direcți în fabricile auto în țări precum România, Cehia, Slovacia sau Ungaria. Acestora li se adaugă zeci de milioane de muncitori din industria orizontală.
Oficialii Uniunii Europene sunt de acord că trebuie să asigure tranziția acestor oameni în industria verde. În acest moment, se preconizează că 800.000 de angajați în fabrici vor rămâne fără un loc de muncă ca urmare a tranziției verde din cauza lipsei abilităților de a lucra la mașini pe bază de baterii, scrie Politico.